Probabil aţi fost cu toții la o serie de evenimente de networking. Noi, lunar, vă facem recomandări ce v-ar putea ajuta să creșteți start-up-ul, mai ales în aceste vremuri în care s-a demonstrat că micile afaceri pot crește doar cu ajutorul comunității.
Pentru micii antreprenori în toată această perioadă a contat să nu își pierdă cumpătul. Ce pot să vă spun e că trebuie să rămâneți atenţi. Să vorbiți sincer şi deschis cu echipa. Să fiți creativi şi să pivotați rapid atunci când se arată posibilităţi. Să fiți optimişti. Să aveți încredere. Să fiți îndrăzneţi. Să ştiți la ce să renunţăm. Să fiți recunoscători. Să vă agăţați de orice vi se oferă.
Energia, determinarea şi pasiunea nu mai erau de ajuns pentru micii antreprenori în contextul pandemiei de Covid-19. Mulţi nu le mai dădeau nicio şansă, erau primii care urmau să fie măturaţi de puternicul val al crizei. Primii care ar fi depus armele, ar fi abandonat proiectele şi s-ar fi retras în linişte pentru a o lua din nou de la capăt când pandemia se va fi încheiat. În fond ce aveau de pierdut? Unu, două locuri de muncă, vânzări de câteva zeci, poate sute de mii de lei, investiţii susţinute în mare parte din economiile proprii sau din mici credite, chiar de nevoi personale.
Ce tocmai v-am deschis pentru unii dintre voi sună deja cunoscut pentru că ați mai facut-o. Totuși există și un mic segment dintre antreprenori care nu au renunțat, care s-au ambiţionat, au căutat soluţii, au strâns din dinţi şi au reuşit. Dar ceva i-a ajutat și acel ceva s-a numit comunitatea. Cunosc o mulțime de mici afaceri care, atunci când s-a impus lock down-ul, mulți au primit mesaje de genul “Rezistați! Vă vrem lângă noi și după! Abia așteptăm să ne vedem pe terasa voastr/la cafeneaua voastră/vrem să mâncăm din nou brioșe/pizza/tăiței de la voi”. Aceste încurajări au venit de la cei din comunitate.
Totuși cum au reușit acești mici antreprenori să supraviețuiască? Simplu … pentru că au creat în jurul lor o relație mult mai apropiată. Și asta au făcut-o participând la tot felul de evenimente din jur. Întradevăr au existat în spațiu media și online și foarte multe mesaje de genul “cumpără de la producători local”, “sprijină magazinul de la colțul blocului” etc.
Afacerile mici ne oferă adevărate lecţii antreprenoriale şi de viaţă pentru că în cadrul lor se învaţă lucruri valoroase: autonomia, rezilienţa, optimismul, să nu renunţăm şi să căutăm soluţii. De aici pornesc toate afacerile care ajung mari. Tocmai de aceea și inițiativa de a ne propune cu toții ca atunci când cumăpărăm ceva să ne gândim: de unde cumpăr, ce opţiuni am, ce impact are faptul că eu cumpăr dintr-un anumit loc pentru magazinul respectiv, pentru afacerea respectivă? Orice decizie de cumpărare de la o afacere mică generează o valoare adaugată mare în dezvoltarea acesteia. Iar acum este nevoie de asta mai mult decât oricând .
Networkingul este una din cele mai importante metode pe care un antreprenor la inceput de drum sau unul care are deja un business solid il poate invata sau aprofunda. Majoritatea start up-urilor cred ca pot incepe activitatea si clientii vor veni la usa. Partea proasta este ca 8 din 10 companii esueaza in primele 18 luni de la infiintare, din lipsa de clienti si promovare. Pentru a diminua acest risc, managerii si antreprenorii au nevoie sa fie cunoscuti si recunoscuti, iar business networkingul este una din metodele care iti permite acest lucru. Iata cateva motive pentru care afacerile mici si medii au nevoie de networking.
➟ sursa de marketing
Marketingul presupune bugete iar majoritatea proprietarilor de companii mici si mijlocii nu detin aceste bugete sau pur si simplu nu si le planifica la inceput de drum. Cand faci parte dintr-o retea puternica, marketingul se intampla automat:
- Promovare word-of-mouth – cu cat mai multi oameni cunosti, cu atat mai mult vei avea acces la reteaua fiecaruia si vei beneficia de o reputatie crescuta
- Comunicare – fiecare prezentare si discutie cu cineva necunoscut te va invata sa te prezinti mai bine si sa iti prezinti beneficiile, astfel incat sa comunici relaxat, fara presiunea vanzarilor.
- Linkuri & trafic – trafic pe site, testimoniale, share de articole si linkuri cu informatii pe care le scrii.
- Introduceri – catre oameni pe care vrei sa-i cunosti sau oameni care ar putea avea nevoie de serviciile tale
- Pozitionare – avand exclusivitate pe domeniu te vei pozitiona ca specialist pentru domeniul pe care il reprezinti si iti va fi mai usor sa te remarci cu informatii exacte – tips & tricks, stiati ca, etc.
➟ sfaturi de business
Accesul la o comunitate de business ofera acces la foarte multe noutati si insight-uri din domenii de interes – desi business-urile sunt diferite, provocarile cu care se confrunta antreprenorii sunt de cele mai multe ori comune. Fie ca vei asculta sfaturi de business de la antreprenori cu exprienta sau vei avea de invatat din entuziasmul celor la inceput de drum, sfaturile si informatiile la care ai acces iti vor aduce un ROI rapid si un boost de incredere.
➟ furnizori / parteneri
Unul din cele mai rapide beneficii de care te poti bucura este ca vei gasi furnizori in care poti avea incredere – pentru ca vin cu recomandari si fac parte dintr-o retea activa de oameni de afaceri. Mai mult, poate iti cauti parteneri cu care sa colaborezi si nu stiai daca cei din prima pagina de google sunt de incredere – aici poti lua testimoniale live de la cei prezenti si vedea concret cu ce te pot ajuta cei de la masa.
➟ personal branding
Sa fii vizibil si observat este un alt beneficiu de networking – participand in mod constant la intalnirile si evenimentele comunitatii, oamenii vor incepe sa te cunoasca si recunoasca. Acest lucru aduce reputatie si branding personal – iar asta iti va aduce cu siguranta mai multi prospecti si mai mult interes din partea celor care te vor cunoaste.
➟ referinte si recomandari
Este unul din cele mai asteptate beneficii si motive pentru care oamenii merg la evenimente si intalniri de afaceri. Trebuie insa stiut ca recomandarile vin in timp si la pachet cu increderea. In networking, vanzarea este transfer de incredere si entuziasm – si pentru asta este nevoie de timp si interactiune constanta.
Partea buna este ca recomandarile care vin dintr-un grup sau comunitate sunt de obicei calificate si de buna calitate – ceea ce inseamna ca te poti ocupa de follow up si de a transforma prospectii in clienti.
➟prietenii, teambuilding-uri, amintiri
Ultimul dar nu cel din urma – un beneficiu mai putin profesional si mai mult personal. Multe prietenii care au dus la parteneriate de afaceri si invers s-au nascut din activitatea de networking – sau datorita faptului ca petreci mult timp cu oamenii din comunitate – fapt care duce natural catre prietenii frumoase.
Foarte des vei auzi ca networkingul este o activitate pentru extrovertiti – fals! Networkingul este un proces de durata, care se invata si care se imbunatateste – dar ca orice proces, trebuie folosit cu obiective si cu instrumentele specifice. Si mai ales, trebuie facut constant, intr-un mediu organizat – comunitate de networking – pentru ca vei obtine acces la metode, oameni si recomandari. Vino sa te convingi la urmatoarele intalniri de business networking!








