De ce să realizezi o cercetare de piață?
Dacă ai o idee de afacere nouă sau o nouă verticală de business, o documentare temeinică te va ajuta să explorezi potențialul pieței pe care o adresezi, să estimezi competiția și să îți poți evalua obiectiv diferențiatorii. De asemenea cercetarea de piață te ajută și în situația în care îți dorești un partener de afacere sau un investitor.
Cum pot să explic unui potențial partener sau investitor care este potențialul pieței pe care o adresez prin produsul sau serviciul meu? Cum pot să estimez corect și obiectiv care este competiția? – iată două întrebări la care trebuie să ai răspunsuri concrete, care să te ajute la construirea unei afaceri sustenabile.
Atunci cand vrem să inițiem sau să dezvoltăm o afacere sunt două situații:
- fie avem tendința să spunem că potențialul pieței este ”uriaș” dar dacă aceste afirmații nu sunt bazate pe informații luate din piață ne va face să plecăm la drum cu așteptări mult prea mari.
- sau nu avem curaj să ne lansăm pe piață cu o idee idee despre care nu știm dacă va prinde la public.
În ambele situații este foarte important să realizăm o cercetare de piață, cercetare ce me va da răspunsul la întrebările noastre. În plus, analiza competiției e și ea foarte importantă – este foarte probabil ca cineva să se fi gândit deja la idei similare, așa că este bine să le verifici.
De ce să faci cercetarea pieței?
Ca să înțelegi potențialul pieței, să îți dai seama cum să te poziționezi în raport cu ceilalți jucători din cadrul ei e important să te documentezi foarte bine, așa încât să îți investești cât mai bine resursele. În egală măsură, indiferent de stadiul în care se află afacerea ta, trebuie să urmărești constant piața în care activezi, ca să poți anticipa modificări care te-ar putea afecta sau oportunități care merită explorate.
Cum te ajută?
- Vezi cum a evoluat interesul pentru o problemă / un tip de serviciu/produs în timp
- Găsești cifre și statistici care să îți dea o viziune de ansamblu asupra pieței și a competiției, care te vor ajuta inclusiv în formularea diferențiatorilor
- Reperezi și ce îmbunătățiri poți aduce unor produse/servicii care există deja – atât la nivel de funcționalități și experiență, cât și în ceea ce privește modelul de business
Cum faci cercetarea de piață?
În primul rând trebuie să te gândești la mai multe aspecte precum:
- te interesează piața la nivel global sau național
- dorești o analiză a pieței pe plan local, regional sau național
- în ce domeniu dorești să realizezi cercetarea
- ce dorești exact să afli: potențialul pieței, nevoile pieței, comportamentul consumatorului etc.
Urmărești date, tendințe și statistici
1. Folosește instrumentele de la Google
Google este mereu un punct de pornire ca să descoperi resurse de ajutor pentru industria ta. Poți folosi inclusiv filtre care te ajută în documentare: de exemplu – la instrumente găsești un filtru pentru data publicării, ca în imaginea de mai jos. RECOMANDARE: setează inclusiv notificări care să te anunțe pe email când apar știri noi despre un anumit subiect / industria ta prin Google Alerts. Serviciul e gratuit și îl poți activa aici.
RECOMANDARE: folosește și Google Trends, un serviciu gratuit care îți arată cum au evoluat căutările pe anumiți termeni, în geografii diferite (poți selecta din colțul stânga sus țara care te interesează).
2. Presă specializată
Caută publicațiile locale/internaționale de business sau nișate pe industria ta și urmărește care sunt subiectele tratate sau afacerile menționate. În plus, ele te ajută să ajungi mai rapid la cele mai recente studii/știri care apar în domeniul tău. Citește-le periodic ca să vezi care sunt formatorii de opinie pentru sectorul tău, dar și posibili parteneri alături de care ai putea dezvolta business-ul.
RECOMANDARE: Ajută să vezi și care sunt oamenii care scriu despre industria ta – contactele lor te vor ajuta atunci când vei avea știri de comunicat. Poți începe deja să îți conturezi lista de presă.
3. Statistici și studii de piață
Când vrei să afli date cantitative despre o industrie, există varianta în care realizezi un studiu propriu (cu ajutorul unei companii care se ocupă de cercetarea de piață). Acestea pot avea costuri considerabile, așa că poți începe cu datele care sunt mai accesibile. Urmărind statistici publice vei găsi rapoarte economice sau date demografice. Surse de statitstici publice pot fi:
Studii de piață contracost
Există companii care oferă contracost studii de piață. La aceste companii domeniile sunt foarte variate, de la consumul de vin la biotehnologie. Totuși dezavantajul lor este că sunt studii generale nu sunt particularizate pe situația voastră. Iată câteva platforme care oferă studii de piață contra cost:
RECOMANDARE: înainte să achiziționezi un astfel de studiu, verifică în ce an a fost realizat. Este posibil ca unele să fie ușor depășite. Dacă vrei să faci și o comparație cu anii precedenți, ajută într-adevăr să ai și date din urmă.
4. Cercetările la comandă, realizate de companii de business intelligence / cercetare de piață
Sunt cercetările cu cea mai mare relevanță pentru afacerea voastră. Mai jos găsești câteva exemple:
România:
Internațional:
Urmărești competiția
Ca îți reperezi competitorii, e important să îți amintești că ei nu sunt (doar) cei care fac același lucru cu tine, ci sunt cei care adresează aceeași nevoie (iar acest lucru poate să ia mai multe forme). Faptul că există competiție pentru ceea ce faci nu este în niciun caz un lucru rău: poate arăta că există o nevoie, că există interes din partea clienților și că mai mulți jucători din piață își îndreaptă eforturile pentru educarea consumatorilor/utilizatorilor. În același timp, vine cu o provocare: aceea de a te diferenția într-un mod relevant și care aduce valoare pentru viitori tăi clienți.
Pe de altă parte, dacă nu există afaceri în domeniul respectiv merită să te întrebi de ce – e posibil ca ele să se fi dovedit nerentabile sau extrem de dificil de pus în practică (așa că ”suntem singurii de pe piață” s-ar putea să nu fie un motiv de bucurie :).
Când te uiți la competiția ta, e bine să urmărești concret:
- care e oferta lor, ce prețuri practică
- cum sunt organizați (modelul de business)
- cum comunică ei cu clienții și partenerii lor
- ce beneficii scot în evidență.
RECOMANDARE: Este foarte important și să testezi serviciile/produsele competiției ca să îți dai seama ce experiență au clienții care le folosesc.
Pentru a porni la drum te poți folosi de următorul tabel care te poate ajuta să faci o comparație între competitorii tăi.