În cadrul proiectul „Victoria se educă”, proiect co-finanțat de Uniunea Europeană, s-a realizat în perioada februarie – iunie 2020 evaluarea programului „Școala prietenoasă” după primul an de implementare a acestuia.
Programul „Școala prietenoasă” este una dintre activităţile proiectului şi presupune realizarea de servicii integrate și centrate pe nevoile educaționale ale copiilor din ciclul primar și gimnazial care sunt înscrişi sau urmează a fi înscrişi la unitatea de învăţământ „Şcoala Profesională Ionel Teodoreanu Victoria”.

În cadrul cercetării au fost aplicate chestionare părinţii elevilor care merg la cele 3 școli din comuna Victoria şi cadrelor didactice care desfăşoară activităţi dar și prin observații directe, la fața locului.
“Educaţia este foarte importantă“
Aceasta este părerea a peste 90% dintre părinţii care au răspuns chestionarului aplicat în vederea evaluării programului Școala prietenoasă. Tocmai de aceea ei consideră că legătura cu învățătorul este foarte importantă.
Cu toate acestea, s-a observat că nu cunosc informaţii importante legate de baza materială a școlii sau cu privire la obligațiile sau drepturile pe care le au. Puțini dintre ei şi-au arătat disponibilitatea de a se implica în proiecte comune şcoală – familie.
Faptul că părinţii afirmă că educaţia copilului este cea mai importantă este un mare progres având în vedere că situaţia familială a copiilor din comuna Victoria nu este cea mai favorabilă – doar 10% dintre părinţi sunt angajaţi iar ca nivel al educaţiei majoritatea părinţilor au terminat doar o şcoală profesională (70-85%)

“Schimbări în școală
80% dintre cadrele didactice consideră că au avut loc schimbări în grădiniţa în care predau. Aproximativ 80%, consideră că, în anul școlar 2018-2019 au avut acces la mai multe materiale consumabile decât în anii anteriori, atât în ceea ce privește hartia, cat și în ceea ce privește și alte materiale educaționale.
7% dintre părinți spun ca au observat cel puțin o schimbare în școala în care învață copilul în ultimul an, în timp ce 25% spun că nu au observat nici o schimbare. 33% dintre părinții care au copiii care învață în locațiile din Stînca și Victoria spun că au observat schimbări la ei în școală în ultimul an.
36% din părinții din Icușeni spun că nu au observat nici o schimbare.
Menționăm că în locația din satul Stînca au fost atrași voluntari care au amenajat spațiul verde de lângă școală în vacanța de vară 2019, iar în toamna lui 2019 au fost pictați pereții interiori ai holului școlii.

88% dintre părinți consideră că în ultimul an s-au îmbunătățit condițiile de învățare din școala în care merge copilul, 5% consideră că Nu iar 7% au preferat să nu răspundă.
59% dintre părinți susțin că au observat că s-a achiziționat mobilier nou în ultimul an școlar, în timp ce 18% nu știu dacă s-a întâmplat acest lucru iar 2% nu răspund. 21% dintre părinți spun că la grădinița/școala la care merge propriul copil nu s-a achiziționat mobilier nou
Doar 33%dintre părinți spun că întotdeauna participă alături de cadrele didactice la diverse activități atunci când acestea le solicită, în timp ce 59% spun că se implică doar uneori în timp ce 5% dintre părinți consideră că în general părinții nu trebuie să participe.
De altfel, părinții au participat în număr foarte mic și la activitățile organizate în cadrul proiectului – cursuri de educație parentală, programele de educație pentru sănătate, activități comune părinți- copii.

Pentru informatii mai detaliate despre perceptia părinților asupra programului puteți vizualiza documentul complet aici.