Situația fără precedent la nivel global cauzată de pandemia de COVID-19 a găsit mediul antreprenorial românesc într-un context de confluență a unei faze de maturitate, cu resimțirea din ce în ce mai accentuată a impactului globalizării, digitalizării și, în special în anii din urmă, a tranziției spre economia sustenabilă, „verde”.
Chiar dacă economia globală de startup-uri generează aproape 3 trilioane de dolari în valoare, aceasta a fost grav afectată de pandemia coronavirusului, potrivit celui mai recent Raport global al ecosistemului de startup-uri de la Startup Genome, care susține că pandemia de COVID-19 s-ar putea dovedi un „eveniment de extincție în masă” pentru startup-uri.
De la începutul crizei, 74% dintre startup-uri au trebuit să concedieze angajații cu normă întreagă. 39% din toate startup-urile au trebuit să concedieze 20% sau mai mult din personalul lor, iar 26% au trebuit să renunțe la 60% din angajați sau mai mulți. În funcţie de continentele în care se află startup-urile care au trebuit să concedieze angajații cu normă întreagă, America de Nord are cea mai mare pondere de companii care a redus din personal (84%), urmată de Europa (67%) și Asia (59%).
Același Raport global arată că 72% dintre startup-urile din lume au înregistrat o scădere a veniturilor de la începutul crizei, iar declinul a fost în medie de 32%. 40% dintre toate startup-urile au înregistrat o scădere a veniturilor de 40% sau mai mult, în timp ce doar 12% au înregistrat o creștere semnificativă. Într-o notă pozitivă, start-urile B2C au de trei ori mai multe şanse să activeze în industrii care au înregistrat creşteri în timpul crizei, comparativ cu startup-urile B2B. Din păcate, startup-urile B2B care servesc clienții din categoria “Întreprinderi mari” sunt mai susceptibile să fie în industrii afectate negativ de criză decât atât start-urile B2B care deservesc întreprinderile mici și mijlocii, cât și startup-urile B2C; și sunt cel mai puțin susceptibile să se confrunte cu o creștere a vânzărilor. Infograficul de mai jos, realizat de Statista se arată cele mai afectate sectoare din raport. Turismul si călătoriile au suferit o scădere a veniturilor de 70%, în timp ce sectorul auto a suferit un declin de 43% și, chiar dacă sectorul tehnologic a rezistat mai bine crizei, a suferit totuși un impact financiar notabil. Startup-urile de social media și mesagerie au înregistrat o scădere a veniturilor cu 22%, jocurile de noroc au scăzut cu 19%, iar veniturile companiilor din domeniul Blockchain și Crypto s-au contractat cu 14%.
In perioada noiembrie 2020-ianuarie 2021 s-a realizat o analiza a provocarilor, nevoilor si problemelor antreprenorilor finantati in cadrul proiectului Start Up Yourself.
Prin analiza de față ne-am dorit să vedem cu ce probleme se confruntă antreprenorii finanțați în cadrul proiectului Start Up yourself și ce nevoie concrete au, având în noua situație apărută și noul context pandemic. Astfel a reieșit nevoia de a realiza o nouă analiză care să ne ofere o imagine cât mai clară a problemelor cu c are se confruntă și cum poate parteneriatul să sprijine și să ajute cu soluții pentru a putea depăși această perioadă.
Printre concluziile analizei am remarcat:
- Pandemia a adus multe provocări antreprenorilor, iar celor aflați la început de drum cu atât mai multe și mai grele. Pentru antreprenorii din proiect pandemia a insemnat in special dificultati in realizarea veniturilor care sa le asigure mentinerea si dezvoltarea afacerii.
- Tot din cauza pandemiei și condițiilor impuse de legislația națională doar 77% dintre antreprenorii finanțați au încasat și tranșa a doua de minimis, 15% au îndeplinit condițiile impuse și urmează să încaseze a doua tranșa în timp ce 8% afirmă că nu vor mai primi a doua tranșă de minimis pentru că nu au realizat veniturile necesare. Pentru cei din urmă situația este cea mai defavorabilă întrucât, chiar dacă nu vor obține a doua tranșă, ei tot vor trebui să mențină locurile de muncă din surse propria.
- În ceea ce privește gradul în care au fost afectați de noul contxt pandemic, din analiza răspunsurilor se observă că: 33% au fost afectați în foarte mare măsura, 22% au fost afectați în mare măsură iar 8% într-o oarecare măsură (total 66%). Totuși există un procent reprezentativ de 30% dintre respondenți care afirmă că au fost afectați într-o mica măsură. Se pare că pandemia Covid 19 nu a lăsat pe nimeni neafectat astfel încât nu există nici un antreprenor care să nu fi fost deloc afectat.
- Pandemia a determinat ca 41% dintre antreprenorii să își restrângă activitatea în timp ce 28% dintre start-up-uri și-au oprit complet activitatea, suspendând inclusiv contractile de subvenție. Au fost afectate în special afacerile care au presupus locuri de joacă pentru copii sau care se desfășurau în spații publice care au fost închise. Doar 24% din antreprenori care și-au derulat normal activitatea odată cu declararea stării de urgență și alertă.
- Principala concluzie este că marea majoritate a antreprenorilor nu au planuri de dezvoltare având în vedere această pandemie. Doar unul dintre antreprenori va deschide noi puncte de lucru în această perioadă restul afirmând că este “Foarte puțin probabil”.
- În ceea ce privește managementul schimbării, un număr mic de antreprenori consideră necesar să apeleze la servicii de consultanță în ceea ce privește schimbările și cum să facă față acestora (doar 21% simt nevoia de a fi consiliați în timp ce 7% nu consideră utile astfel de servicii iar peste 55% nu au răspuns).
- 83% dintre antreprenori consideră că primirea de subvenții acordate de către stat pentru suportarea cheltuielilor salariale ar fi una dintre nevoile esențiale de care au nevoie pentru a se susține în următoarele 6 luni. Doar 17% dintre antreprenori consider că nu este necesară această măsură. 69% dintre antreprenorii din cadrul proiectului “Start Up Yourself” au în medie 3 angajați, 24% au 2 angajați, restul de 7% având 4/5 angajați.
- În ceea ce privește măsurile/acțiunile care ar fi fost utile în implementarea cu succes a planului de afacere cea mai utilă ar fi fost întâlnirile cu membrii echipei de implementare a proiectului (25%), urmată de întâlniri cu un consultant specializat în marketing (4%). Cea mai inutilă acțiune, din punctul de vedere al antreprenorilor, ar fi întâlnirile cu reprezentanți ai băncilor.
Daca doriti mai multe detalii aflati din Analiza “Nevoile si problemele antreprenorilor in pandemie”.

Material realizat in cadrul proiectului Startup Yourself, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capitalului Uman 2014 – 2020
Pentru informații detaliate despre celelate programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați http://www.fonduri-ue.ro/
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
