Oferta de angajare și Contractul Individual de Muncă

Blog · Noutati
5 years ago

Oferta de angajare ar trebui să conțină informații esențiale despre locul de munca precum:

  • – Salarizarea
  • – Locul unde îți vei desfășura activitatea
  • – Durata contractului individual de muncă
  • – Fișa postului
  • – Conditiile de angajare și concediu de odihnă
  • – Perioada de probă și încetarea CIM

La ce să fii atent?

  • Încadrarea – adică trebuie să primești o încadrare similară jobului pe care îl vei avea, nu inferioară,
  • Durata contractului de muncă (dacă este pe perioadă nedeterminată sau determinată),
  • Durata perioadei de probă prin care urmează să treci.
  • Eligibilitatea la bonus, dacă a fost agreată, mai ales dacă te angajezi în vânzări sau ocupi o poziție care presupune îndeplinirea unui target,
  • Locul unde se prestează munca (dacă poți lucra remote sau este necesară prezența ta fizică la birou),
  • Timpul de lucru (programul de lucru, dacă este flexibil, cât timp ai pauzele de masă),
  • Nivelul salarial.
  • Beneficii negociate precum bonuri de masă, mașină, munca de acasă, zile suplimentare de concediu.

CE GRESELI FAC CANDIDATII CAND PRIMESC O OFERTA DE ANGAJARE

1. Nu ofera informatii clare cu privire la asteptarile salariale sau nu sunt atenți la oferta salarială – o lasă la alegerea angajatorului

2. Nu cere o oferta scrisa – Sunt situatii cand oferta de angajare este comunicata verbal la sfarsitul interviului. Candidatul este incantat si bate palma imediat, fara a cere o oferta scrisa.

3. Nu cere timp de gandire – De cele mai multe ori angajatorii sunt presati de timp pentru a acoperi pozitia vacanta si la randul lor preseaza candidatii sa le dea un raspuns rapid, uneori chiar pana in 24 de ore.

4. Negociaza oferta intr-un mod neprofesionist sau nu o negociază deloc – Negocierea salariului sau a pachetului de beneficii este cu siguranta ceva ce candidatii pot face si nu este nimic in neregula cu acest lucru.

5. Negociaza in etape – Sunt candidati care, dupa primirea ofertei, revin in fiecare zi sau la fiecare doua zile cu cate o intrebare legata de oferta. Astfel ca intr-o zi cere o marire a salariului de baza, a doua zi cere mai multe zile de concediu, iar dupa alte doua zile comunica angajatorului ca si-ar dori mai multe traininguri

6. Negociaza aspecte ne-negociabile – Sunt anumite beneficii care nu pot fi negociabile din cauza politicilor interne ale companiei. De exemplu, unele companii nu ofera masina de serviciu pentru anumite pozitii.

7. Negociaza pe email – Este una din greselile pe care o fac ambele parti, cu efecte negative de cele mai multe ori. Niciun mesaj, oricat de bine scris nu inlocuieste interactiunea umana. In scris lucrurile pot fi prost intelese sau prost interpretate. De aceea recomand ca negocierea sa se faca fata in fata sau telefonic. Ulterior, se pot transmite si prin email detalii si precizari ale aspectelor discutate direct.

8. Nu respecta termenul stabilit – In situatia in care candidatul simte ca are nevoie de mai mult timp de gandire, este de dorit ca acesta sa anunte de la inceput sau in perioada stabilita. Este total neprofesionist sa incalce respectarea termenului de gandire stabilit de altfel impreuna. De cele mai multe ori, nerespectarea termenului poate duce la retragerea ofertei.

9. Accepta oferta si apoi se razgandeste – O alta situatie destul de des intalnita, din pacate, este aceea in care candidatul accepta initial oferta si apoi, dupa un timp, se razgandeste din diverse motive.

Codul Muncii: Tot ce trebuie să știi

Fie că ești angajat, fie că ești în căutarea unui job potrivit pentru tine, informațiile din Codul Muncii nu trebuie să-ți lipsească. Nu e necesar să înveți Codul Muncii pe dinafară, dar ai putea să te documentezi despre situațiile care te pot impacta direct la locul de muncă sau atunci când semnezi acte necesare angajare. Acum, mai mult ca niciodată ai nevoie să-ți cunoști drepturile și obligațiile.

E important să știi ce semnezi, dar și care sunt modificările din Codul Muncii. De toate aceste cunoștințe ai nevoie pentru a evita anumite situații neplăcute (conflicte cu managerul sau colegii, demisie forțată sau zile libere pe care angajatorul nu dorește să ți le pună la dispoziție), pentru a avea o mai mare încredere în tine, dar te vor ajuta și să te poziționezi corect în relația cu angajatorul. Oamenii care își cunosc drepturile și obligațiile precizate în Codul Muncii știu ce au de făcut și înțeleg când li se încalcă anumite libertăți.

Clauze obligatorii

  • identitatea părților (angajat și salariat);
  • locul de muncă sau posibilitatea ca salariatul să muncească în alte locuri;
  • sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
  • funcția/ocupația, fișa postului și atribuțiile postului respectiv;
  • criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului;
  • riscurile specifice postului;
  • data de la care contractul urmează să își producă efectele;
  • durata contractului, în cazul în care este vorba de contract de muncă individual pe perioadă determinată sau temporară;
  • durata concediului de odihnă;
  • în ce condiții se acordă preaviz și durata acestuia;
  • salariul de bază, alte tipuri de venituri asimilate salariului, precum și perioada la care se face plata salariului;
  • durata programului de muncă (ore/zi și ore/săptămână);
  • indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului;
  • durata perioadei de probă.

Mai multe informatii poti găsi în Mini-Ghidul Oferta de angajare și Contractul Individual de Muncă

Acest material a fost realizat în cadrul proiectului Agri-Practic, proiect finanțat prin Programul Operațional Capital Uman.

spune si altora

Articole similare

August 22, 2025
Ghid practic pentru viitor: Egalitate de șanse și nediscriminare
July 15, 2025
SELECȚIA GRUPULUI ȚINTĂ – ANGAJAȚI, în cadrul proiectului Competențe Digitale pentru Servicii de Calitate în Sănătate și HoReCa, ID 336512
July 14, 2025
Proiectul „PRACTIC pentru viitor” – Rezultatele primelor 6 luni de implementare