Timpul liber al tinerilor

Proiecte
5 years ago

Problematica timpului liber în educație s-a dezvoltat din antichitate până în prezent, iar conceptul de timp liber a evoluat de la un sistem de cunoștințe empirice până la rangul de „nouă educație”, educația pentru timpul liber fiind astăzi o parte integrantă a politicilor educative.

Fiecare copil sau tânăr are dreptul la odihnă şi timp liber, dreptul de a participa la jocuri şi la activităţi recreative proprii vârstei sale.

Timpul de calitate înseamnă activități plăcute și relaxante și chiar și atunci când nu este mult, rămâne cel mai important pentru dezvoltarea unui copil sau tânăr.

Timpul liber este timpul care, ca durată şi mod de întrebuinţare nu este supus unor constrângeri (sociale sau biologice); prin analogie, timpul liber al elevului este timpul care îi rămâne la dispoziţie între timpul alocat programului şcolar (inclusiv sarcinile extraşcolare aferente acestuia) şi timpul necesar somnului. În acelaşi timp, trebuie să avem în vedere că:

  •    timpul liber se distribuie nu numai zilnic, ci şi săptămânal, lunar, semestrial, anual;
  •   timpul liber este un timp pe care subiectul îl caută, şi-l creează sau şi-l rezervă;
  •   timpul liber este timpul pe care subiectul concret şi în condiţii concrete îl resimte ca liber, ca pe un drept;
  •  “nemunca” nu este timp liber.

Organizarea eficientă a timpului poate oferi:

  • o perspectivă mai bună asupra activităţilor şi priorităţilor zilnice;
  • noi oportunităţi şi avantaje în privinţa creativităţii;
  • posibilitatea de a înfrunta, reduce şi evita stresul;
  • mai mult timp liber;
  • şanse de a atinge scopurile propuse.

Educaţia pentru timpul liber este importantă, cel puţin, din următoarele considerente:

  • pentru a răspunde la întrebarea care îl frământă pe fiecare elev: În ce fel să îmi administrez timpul încât să mă pot relaxa cât mai mult?;
  • pentru că centrul atenţiei sociale s-a schimbat de la globalul social spre individul-persoană socială şI spre starea de bine a acestuia;
  • pentru a pătrunde în esenţa mecanismelor economiei de piaţă, care presupune centrarea educaţiei pe nevoile individului, prin împărtăşirea unor noi valori ca: individualitate, liberă iniţiativă, competenţă şi competitivitate, concurenţă loială, asumarea responsabilă a riscului, capacitatea de a construi reuşita proprie.

Mai multe informații puteti găsi și în Ghidulul de consiliere pentru elevi.

spune si altora

Articole similare

August 22, 2025
Ghid practic pentru viitor: Egalitate de șanse și nediscriminare
July 15, 2025
SELECȚIA GRUPULUI ȚINTĂ – ANGAJAȚI, în cadrul proiectului Competențe Digitale pentru Servicii de Calitate în Sănătate și HoReCa, ID 336512
July 14, 2025
Proiectul „PRACTIC pentru viitor” – Rezultatele primelor 6 luni de implementare